28 juni 2013

281 - 1986 - Debut rakt in i långsträckorna...

Första gången på 10-Mila och direkt ut på 11,6 km nattsträcka... eller det var ju tänkt som en gryningssträcka men gänget i inledningen hade gått riktigt bra och Christer på långa natten var inne långt fram i fältet efter ett riktigt bra häng med bland annat Tomas Månsson från Ronneby i täten... samma gäng skulle året efter ge sig ut på den stora sjörundan vid Långdunker. Christer var med där också men vände tidigt.
Väckningen ute på Rikstens flygfält i ett militärtält blev hetsig med besked om att det snart var dags att ge sig ut i mörkret och jag hann nog aldrig bli nervös i letandet efter prylar och utrustning som skulle fixas till.

Antagligen hade vi tappat lite på sträckorna innan mig så jag gick nog inte ut i det allra värsta draget men det räckte nog för en 16-åring.
Jag minns mycket väl vägen vi kom ner till efter ettan och hur vi genade mot nästa väg... jag minns också gryningsljuset mot fyran när vi passerade kraftledningen och såg höjdpartiet med kontrollen framför oss.
Vid sjuan måste jag ha sladdat efter och gått på utgående löpare mot åttan... som tur är upptäcker jag felet och kan vända tillbaks. Tror nog att tempot sjönk efter den bommen och jag minns inte så mycket av slutet av banan.

Uppdatering...
Hittade det Youtube-klipp som visar ett tidstypiskt reportage från 10-Mila 1986. Kolla framför allt på den blå-orange ryggen som dyker upp närmast kameran efter 3.14 minuter. Det är vår Christer som stämplar mitt i den stora klungan som hade samlats.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar