18 mars 2013

179 - Jag gjorde en expedition... del 1

... och den gick till Lyckebladet och ett återseende av denna fina bana Pojkar Nybörjare som arrangerades 9:e september 1978. Jag tog med mig en något oerfaren medhjälpare och begav mig ut på bortglömd mark för att likt Asplövet återuppleva barndomens vackra minnen. Bilen åkte mot Hyllstofta och området mellan Bäljane å och Lycke som är en semesterby runt en liten sjö.



Banan var Pojkar Nybörjare och en av de första tävlingarna som ensamlöpare och 'riktig' orienterare. Som tur var, eller planerat i bakgrunden, så startade den äldre brodern Öhgren strax bakom sin något yngre och mindre erfarne broder.















Stigen som starten var belägen på var nog något mindre då det begav sig för 35 år sedan och var numera en mindre körväg som slingrade sig uppåt sluttningen. Jag fick vid startplatsen en förnimmelse om att jag tog kartan och sprang iväg från starten... kanske fanns det kvar i minnet eller också har det skapats ett minne genom åren av denna plats. Men, jag har har någon diffus bild av ung bokskog och en liten stig upp genom skogen.














Lite längre uppåt stigen så förvandlades stigen till ganska blöt och gyttjig traktorväg vilken idag behövdes stövlar för att forcera och den hade inte varit så lämplig för yngre nybörjare på 120 cm.















Väl framme vid den första kontrollen verkade allt frid och fröjd, inga vägvals- eller orienteringsproblem denna inledande sträcka. Stigförgreningen är lite hav dold under löven men kan urskiljas mitt i bilden.

Fortsättningen följer snart med den något svårare sträcka 2...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar